Learning analytics, using questionnaires as an activity in an online course, and its pedagogical actions

Main Article Content

Raúl López Fernández
Rogelio Chou Rodríguez
Víctor Gómez Rodríguez

Abstract

This work aims to analyze learning analytics, using questionnaires, to complement pedagogical actions for students' growth. The methodology employed was quantitative, drawing from the descriptive branch the statistics of central tendency and dispersion, as well as Violin and inferential graphs, and comparative tests. Regarding key results, there was a significant difference between the measurements under analysis, where the mean increased, first, pairwise, and then among the three as a whole. Students increased their motivation as the course progressed, and from a metacognitive perspective, they consciously and creatively adjusted their self-assessment.

Article Details

Section

Original Items

How to Cite

Learning analytics, using questionnaires as an activity in an online course, and its pedagogical actions. (2023). Identidad Bolivariana, 7(3), 65-74. https://doi.org/10.37611/IB7ol365-74

References

Cáceres Reche, P., Rodríguez-García, A.-M., Gómez García, G., & Rodríguez Jiménez, C. (2019). Analíticas de aprendizaje en educación superior: una revisión de la literatura científica deimpacto. Revista internacional de investigación e innovación educativa, 13, 9-16.
Delors, J. (12 de enero de 1994). Los cuatro pilares de la educación, en La Educación encierra un tesoro. México: El Correo de la UNESCO; pp. 91-103.
Domínguez, D., Álvarez, J. F., & Gil-Jaurena, I. (2016). Analítica del aprendizaje y Big Data: heurísticas y marcos interpretativos. Dilemata, 8(22), 87-102.
El Consejo de Educación Superior. (2022). Reglamento del régimen académico. Quito: CES.
López Fernández, R., Crespo Borges, T., Palmero Urquiza, D. E., & Crespo Hurtado, E. (2017). Análisis exploratorio de datos con SPSS. Cienfiegos: Universo Sur.
López Fernández, R., Nieto Almeida, L. E., Vera Zapata, J. A., & Quintana Álvarez, M. R. (2021). Modos de aprendizaje en los contextos actuales para mejorar el proceso de enseñanza.
Universidad y Sociedad, 13(5), 542-550.
Recabal, C., & Andrés, E. (2022). Comparación de precipitaciones diarias máximas anuales medidas en forma discreta y continua en zonas del centro sur de Chile. Aqua-LAC, 13(2), 138-153.
Sabulsky, G. (2019). Analíticas de aprendizaje para mejorar la enseñanza y el seguimiento a través de entornos virtuales. AQUA-LAC, 80(1), 13-30.
Salica, M. A., & Almiron, M. E. (2022). Learning analytics of mobile learning (m-learning) in secondary education. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (27), 28-35.
Sánchez Poveda, P. (2017). Análisis de Moodle y sus herramientas de analítica del aprendizaje por parte de los docentes del IES La Melva de Elda . España: e-spacio.