Application of educational technology through three-dimensional images: improving learning in the classroom

Main Article Content

Mauricio Xavier Prado Ortega

Abstract

Secondary education institutions currently have the option of using a wide range of techno-pedagogical resources existing in the technology market. The objective of this research study is to improve the learning of secondary school students regarding the incorporation of three-dimensional images in the subjects taught by the teacher using 3D Led-Fan Holographic Display as holographic input. The study was carried out through the research line of educational technology approach in classroom learning environments with a quantitative approach that was based on a case study, using as an analysis instrument the application of surveys to teachers and students of the Kléber Franco School Cross of the city of Machala, carried out before and after the inclusion of holography in the classroom for three months that students from the Pedagogy of Experimental Sciences Pedagogy of UTMACH carried out their pre-professional practices. The results obtained demonstrated an increase in interest and motivation in the students towards the class and greater dynamics of teaching by the teacher. Among the conclusions it is highlighted that LED technology is an option that should be incorporated in the classroom because it is a dynamic resource that awakens attention and improves student learning, which should be disseminated as a teaching alternative for the role that the current teacher plays in empowering himself with the use of ICT.

Article Details

Section

Original Items

Author Biography

Mauricio Xavier Prado Ortega, Author

Naci el 11 de Septiembre de 1978, en la ciudad de Machala, Provincia de El Oro, inicie mis estudios primarios en la Escuela "Romeo Murillo Pazmiño". Luego la Secundaria en el Colegio Nacional Mixto "Nueve de Octubre". Mi estudios de pregrado los realice en la Universidad Técnica de Machala de Ingeniería Comercial e Ingeniería de Sistemas. Tengo el placer de ser docente de la Universidad Técnica de Machala hasta la Actualidad. Los estudios de Posgrado los realice el la UTPL y en la Universidad de Guayaquil. He trabajado en el Sector Público en areas administrativas de casas de salud como IESS Hospital General Machala, Núcleo Solca Machala.

How to Cite

Application of educational technology through three-dimensional images: improving learning in the classroom. (2022). Identidad Bolivariana, 6(2), 56-75. https://doi.org/10.37611/IB6ol256-75

References

Binda, Nadia Ugalde, y Francisco Balbastre-Benavent. 2013. “INVESTIGACIÓN CUANTITATIVA E INVESTIGACIÓN CUALITATIVA: BUSCANDO LAS VENTAJAS DE LAS DIFERENTES METODOLOGÍAS DE INVESTIGACIÓN”. Revista de Ciencias Económicas 31(2): 179–87. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/article/view/12730 (el 20 de junio de 2020).

Caldevilla Domínguez, David. 2019. “Apuntes sobre M-learning y Realidad Aumentada: la nueva generación de TIC aplicadas a la docencia”. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela 5(10): 11–25. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7219705&info=resumen&idioma=SPA (el 20 de junio de 2020).

Castillejo Olán, Rubén et al. 2017. “El Proyecto Integrador de Saberes. Análisis crítico desde la perspectiva de alumnos y docentes (revisión)”. Olimpia: Publicación científica de la facultad de cultura física de la Universidad de Granma 14(46): 99–110. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/189 (el 24 de junio de 2020).

Flores, María. 2019. “Cuatro formas de entender la educación.” Educación y Humanismo 21(36): 137–59.

García Gajardo, Fernando, Gonzalo Fonseca Grandón, y Lisbeth Concha Gfell. 2015. “Aprendizaje y rendimiento académico en educación superior: un estudio comparado”. Actualidades Investigativas en Educación 15(3). https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032015000300404 (el 21 de abril de 2020).

Garzón-Saladen, Álvaro, y Zilath Romero-González. 2018. “Los modelos pedagógicos y su relación con las concepciones del derecho: puntos de encuentro con la educación en derecho”. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN 8(2): 311.

González Martín, Desirée, Natalia Suárez Rubio, María Belén San Nicolás Santos, y Talía C. Morillo Lesme. 2019. “Aprendizaje cooperativo mediante herramientas digitales en el ámbito universitario”. En De los procesos de cambio al cambio con sentido, , 247–60. https://doi.org/10.25145/b.innovaull.2019.018.

Martínez Camacho, Margarita. 2015. “Los fundamentos pedagógicos que sustenta la práctica docente de los profesores que ingresan y egresan de la maestría en intervención socioeducativa11Esta investigación es el producto de los estudios realizados para obtener el grado de doctora en Educación”. Revista Iberoamericana de Educación Superior 6(15): 129–44.

Novillo Maldonado, Ernesto Felipe, Miguel Orlando Espinosa Galarza, y Juan Ramiro Guerrero Jiron. 2017. “Influencia de las TIC en la educación universitaria, caso Universidad Técnica de Machala”. INNOVA Research Journal 2(3): 69–79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5920526&info=resumen&idioma=SPA (el 20 de junio de 2020).

Olmedo Torre, Noelia, y Oscar Farrerons Vidal. 2017. Modelos Constructivistas de Aprendizaje en Programas de Formación Modelos Constructivistas de Aprendizaje en Programas de Formación. OmniaScience. https://www.omniascience.com/books/index.php/monographs/catalog/book/103 (el 21 de abril de 2020).

Orcos Palma, Lara, Cristina Jordán Lluch, y Ángel Alberto Magreñán Ruiz. 2018. “Uso del holograma como herramienta para trabajar contenidos de geometría en Educación Secundaria”. Pensamiento Matemático, ISSN-e 2174-0410, Vol. 8, No. 2, 2018 8(2): 6. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6636697&info=resumen&idioma=ENG (el 20 de junio de 2020).

Ortiz, D. 2015. “El constructivismo como teoría y método de enseñanza”. Sophía (19): 93–110. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441846096005 (el 20 de abril de 2020).
Ribeiro, Allan et al. 2018. “HOLOGRAPHY AND VIRTUAL REALITY IN THE TEACHING OF NANOTECHNOLOGY: NEW HORIZONS AIMED AT HIGH SCHOOL”. MOMENTO 0(56E): 34–45. https://revistas.unal.edu.co/index.php/momento/article/view/71645 (el 20 de junio de 2020).

Rodríguez González, Reynier. 2018. “El proceso de formación humanista de los profesionales de Cultura Física”. Revista Educación 42(2): 828–43.

Soledad Buitrago-López, Marisol, y Yesid Camilo. 2017. “Modelo pedagógico de pensamiento complejo en diseño gráfico”. Revista LOGOS CIENCIA & TECNOLOGÍA Artículo de investigación Dirección Nacional de Escuelas / Vicerrectoría de Investigación 8(2). http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v8i2.397 (el 25 de abril de 2020).

Toledo, Rolando Serra et al. 2010. “Making holograms at school and at home”. Revista Brasileira de Ensino de Fisica 32(3): 1–7. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-11172010000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=es (el 20 de junio de 2020).