Educational strategies to improve culinary production teaching in students with cerebral palsy
Main Article Content
Abstract
The objective of this study is to analyze educational strategies to improve the teaching of culinary production to students with cerebral palsy. The methodology of this research is descriptive, with a mixed approach, using the inductive-deductive method. The study population and sample consisted of 30 teachers and 10 caregivers and/or parents. The results indicate that 90% of the educational strategies
used by teachers are not appropriate for the needs of students with cerebral palsy. 87% indicate that the practical activities applied are not effective for learning. However, after implementing the educa
tional strategies, teachers indicate that students demonstrate greater
interest in learning about culinary production and a better ability to follow instructions.
Article Details
Section
How to Cite
References
Álvarez, J. (2024). La creación de juegos de mesa como motor de la autoestima, identidad e inclusión en estudiantes con parálisis cerebral. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 4(2), 67-89. https://doi.org/10.48102/rieeb.2024.4.2.109
Arbulu, O. (2024). Estrategias para Habilidades Sociales y Emocionales en la Educación Inclusiva de Estudiantes con Discapacidad. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 17(1), 363372. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.491
Briones, J., & Gómez, V. (2022). Estrategia educativa para fomentar hábitos de lectura en niños de tres a cinco años. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 6(11), 54-74. https://doi.org/10.46296/yc.v6i11.0193
Casternobo, C., Eumenda, M., Baldezamo, R., Vicente, R., Irog, J., & Junsay, M. (2023). A Systematic Review on Educational Strategic Management. International Journal of Research and Innovation in Social Science, VII(X), 2371-2383. https://doi.org/10.47772/IJRISS.2023.701177
Echeverría, J., & Arellano, S. (2024). Pastelería inclusiva: Estrategias de enseñanza-aprendizaje en la formación de personas con discapacidad. Revista de Gastronomía y Cocina, 3(2), 1-8. https://doi.org/10.70221/rgc.v3i2.67
Lumpkin, Á. (2020). Effective Teaching and Learning—A Five-Step Process. Journal of Education and Culture Studies, 4(3), 32-43. https://doi.org/10.22158/jecs.v4n3p32
Macías, A., & Pérez, M. (2023). La lúdica estrategia didáctica para facilitar el aprendizaje de la lectoescritura
en una niña con parálisis cerebral: Estudio de caso. GADE: Revista Científica, 3(5), 128-142.
Michalska, A., Połatyńska, K., Pogorzelska, J., & Żak, M. (2023). Cerebral palsy – preschool and school education from the perspective of a social model of disability. Medical Studies, 39(4), 352-358. https://doi.org/10.5114/ms.2023.134086
Pineda, E., Montenegro, J., & Maqueira, G. (2024). Adaptaciones Curriculares para la inclusión de estudiantes con parálisis cerebral a la clase de Educación Física. Polo del Conocimiento, 9(4), 3300-3326. https://doi.org/10.23857/pc.v9i4.7467
Rachmadani, F., Murtiningsih, S., & Dwiputri, S. (2021). Inclusive Education for Children with Cerebral Palsy: A Comment on Dilemma Incoherence between Policy and Practice. International Journal of Learning and Teaching, 7(2), 82-89. https://doi.org/10.18178/ijlt.7.2.82-89
Romero, R., Carreño, E., & Lorca, P. (2023). Estrategias educativas y factores para la adopción de la enseñanza remota en Infantil y Primaria durante la pandemia de Covid-19: Una revisión sistemática. Revista Realidad Educativa, 3(2), 7-46. https://doi.org/10.38123/rre.v3i2.303
Sedláčková, D., & Kantor, J. (2022). Lived experiences of learners with cerebral palsy education in inclusive classrooms in the Czech Republic. Frontiers in Education, 6(800244), 1-11. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.800244
Trimlett, G., Barton, E., Baum, C., Robinson, G., Schulte, L., & Todt, M. (2024). Teaching Board Game Play to Young Children With Disabilities | Request PDF. Journal of Positive Behavior Interventions, 24(1), 1-14. https://doi.org/10.1177/1098300720985287
Vargas, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 61(1), 114-129.
Viteri, C. (2023). Estrategias de enseñanza aprendizaje en línea: Un análisis comparativo de plataformas de gestión del aprendizaje. Nexus Research Journal, 2(1), 45-57. https://doi.org/10.62943/nrj.v2n1.2023.10