Digital Culture and Inequality: Sociological Perspectiveson Multimodal University Education

Main Article Content

Jesús Antonio Jiménez Aviña

Abstract

This study analyzes how university students acquire digital habits and skills in multimodal education, considering both internal and external factors. Based on Pierre Bourdieu’s theory, concepts such as habitus, capital, and field are explored to explain individual dispositions and
structural inequalities in digital culture. Through a qualitative questionnaire, barriers such as economic limitations, unequal access to technological resources, and lack of institutional support were identified. The research concludes that the acquisition of digital skills depends on the interaction between personal and structural factors, and proposes strategies to reduce the digital divide, improve infrastructure, and promote inclusive policies in higher education.

Article Details

Section

Original Items

How to Cite

Digital Culture and Inequality: Sociological Perspectiveson Multimodal University Education. (2025). Identidad Bolivariana, 9(2), 101-112. https://doi.org/10.37611/IB9ol2101-112

References

Albuja, L., Alvear, J., & Sarango, V. (2023). Desigualdades tecnológicas en la educación en Ecuador: Abordando la brecha educativa. Código Científico Revista De Investigación, 4(2), 238–251. https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v4/n2/239

Anchatipán, F., & Álvarez, R. (2022). Impacto del COVID-19 en la deserción de los estudiantes universitarios salesianos de Guayaquil. Guayaquil, Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana. Recuperado de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/21744/1/UPS-GT003579.pdf

Armada, J. (2023). Desafíos de la docencia universitaria ante la educación 4.0. Revista de Investigación de Tecnologías. Recuperado de https://ve.scielo.org/pdf/erms/v1/2960-2467-erms-1-e-RMS01052023.pdf

Benítez, S. (2020). La construcción de habilidades digitales estudiantiles en torno al programa Conectar Igualdad. Ciencia, Docencia y Tecnología, 31(60), 131–154. https://doi.org/10.33255/3160/581

Bourdieu, P. (1986). Chapter 1: The forms of capital. En J. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. Greenwood.

Bourdieu, P. (2000). Poder, derecho y clases sociales. Desclée de Brouwer.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Siglo Veintiuno Editores.

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2022). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. SAGE Publications. Recuperado de https://www.ucg.ac.me/skladiste/blog_609332/objava_105202/fajlovi/Creswell.pdf

García-Zabaleta, E., Sánchez-Cruzado, C., Campión, R., & Sánchez-Compaña, M. (2021). Competencia digital y necesidades formativas del profesorado de educación infantil en España: Un estudio antes y después de la COVID-19. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 76, 90–108. Recuperado de https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/2027

Gutiérrez, A. (2005). Las prácticas sociales: Una introducción a Pierre Bourdieu. Ferreyre.

Jiménez Aviña, J. (2023). Habilidades digitales en estudiantes de la Universidad Pedagógica Nacional aplicadas a la educación multimodal durante la pandemia COVID-19. Ju’unea Revista de Investigación, 10, 12-34. Recuperado de https://juunea.lasallenoroeste.edu.mx/juunea-a%C3%B1o-8-n%C3%BAmero-10-2023

Kohli, K., Timelin, B., Fabius, V., & Moulvad, S. (2020). How COVID-19 is changing consumer behavior— Now and forever. McKinsey. Recuperado de https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/retail/our%20insights/how%20covid%2019%20is%20changing%20consumer%20behavior%20

now%20and%20forever/how-covid-19-is-changing-consumer-behavior-now-and-forever.pdf

Medranda, N., & Sánchez, R. (2022). Educación en tiempos de pandemia: Debate para un nuevo espacio de aprendizaje. Quito, Ecuador: Editorial Universitaria Abya-Yala. Recuperado de https://pure.ups.edu.ec/

es/publications/educaci%C3%B3n-en-tiempos-de-pandemia-debate-para-un-nuevo-espacio-deMiles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage. Recuperado de https://archive.org/details/qualitativedataa00mile

Moraga López, J., & López Mairena, E. (2024). Brecha digital en la educación superior. Revista Electrónica De Conocimientos, Saberes y Prácticas, 7(1), 56-70. https://doi.org/10.5377/recsp.v7i1.19356

Pecourt-Gracia, J., & Rius-Ulldemolins, J. (2018). La digitalización del campo cultural y los intermediarios culturales: Una crítica social del utopismo digital. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 162, 73–90. https://doi.org/10.5477/cis/reis.162.73

Suárez-Guerrero, C., Rivera-Vargas, P., & Raffaghelli, J. (2023). EdTech myths: Towards a critical digital educational agenda. Technology, Pedagogy and Education, 32(5), 605–620. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v9n1/v9n1a8.pdf

Van Deursen, A., & Van Dijk, J. (2019). The digital divide shift to the level of skills and usage. New Media & Society, 21(2), 354–375. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/259703073_The_digital_divide_shifts_to_differences_in_usage