Integration of Artificial Intelligence in Active Teaching Methodologies from teaching competencies

Main Article Content

Ramón Pineda
Yemala Castillo
Jonathan Chalco

Abstract

The purpose of the research is to “Reveal teachers' perceptions of the most relevant pedagogical and technological competencies based on the integration of artificial intelligence in active teaching-learning methodologies. Considering the methodological aspect, the study is framed in qualitative research and interpretive paradigm. The data collection techniques were the interview; data analysis was carried out through coding, categorization and triangulation. The findings yielded three categories that consider a diversity of strategies under the conception of active, collaborative and project-based learning; as well as the integration of some AI tools for the design of personalized activities that guarantee interactive and meaningful learning.

Article Details

Section

Original Items

How to Cite

Integration of Artificial Intelligence in Active Teaching Methodologies from teaching competencies. (2024). Identidad Bolivariana, 8(4), 138-150. https://doi.org/10.37611/IB8ol4138-150

References

Ballina, F. (2020). Paradigmas y Perspectivas Teórico-Metodológicas en el estudio de la administración. Recuperado de: https://www.uv.mx/iiesca/files/2013/01/paradigmas2004-2.pdf
Cropley, A. (2023). Qualitative Research Methods: A Practice-Oriented Introduction. Edit. Intaglio. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/285471178_Qualitative_Research_Methods_A_Practice-Oriented_Introduction.
Delgado, N., Carrasco, L. C., Maza, M. S. de la, & Etxabe-Urbieta, J. M. (2024). Aplicación de la Inteligencia Artificial (IA) en Educación: Los beneficios y limitaciones de la IA percibidos por el profesorado de educación primaria, educación secundaria y educación superior. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(1), Article 1. Recuperado de:https://doi.org/10.6018/reifop.577211
Dominguez, D. D. (2020). Data-driven educational algorithms pedagogical framing. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), Article 2. Recuperado de: https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26470
Fajardo, G. M., Ayala, D. C., Arroba, E. M., & Quincha, M. L. (2023). Inteligencia Artificial y la Educación Universitaria: Una revisión sistemática. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 8(1), 109-131. Recuperado de:https://doi.org/10.33262/rmc.v8i1.2935
Gurdián-Fernández, A. (2007). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. Recuperado de:https://ice.ua.es/es/documentos/recursos/materiales/el-paradigma-cualitativo-en-la-investigacion-socio-educativa.pdf
Kim, N., y Kim, M. (2022). Teacher’s Perceptions of Using an Artificial Intelligence-Based Educational Tool for Scientific Writing. Frontiers in Education, 7. Recuperado de:DOI: 10.3389/feduc.2022.755914
Kuhail, M., Alturki, N., Alramlawi, S. y Alhejori, k. (2023). Interacting with Educational Chatbots: A Systematic Review. Education and Information Technologies, 28(1), 973-1018. Recuperado de:DOI: 10.1007/s10639-022-11177-3.
Miles, M., & Huberman, M. (1994). Quialitative Data Analysis. And Expanded Sourcebook. SAGE Publications. Recuperado de:https://vivauniversity.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/11/milesandhuberman1994.pdf
Moreno Padilla, R. D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, 7(14), 260-270. Recuperado de:https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7242777
Norman, E. (2022). La inteligencia artificial en la educación: una herramienta valiosa para los tutores virtuales universitarios y profesores universitarios. Panorama 17(32), 1-9. Recuperado de:DOI: 10.15765/pnrm.v17i32.3681
Owan, V. J., Abang, K. B., Idika, D. O., Etta, E. O., & Bassey, B. A. (2023). Exploring the potential of artificial intelligence tools in educational measurement and assessment. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(8), em2307. Recuperado de:https://doi.org/10.29333/ejmste/13428
Parra, J. (2022). Potencialidades de la Inteligencia Artificial en Educación Superior: Un Enfoque desde la Personalización. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(1), 19-27. Recuperado de:DOI: 10.37843/rted.v14i1.296
Rodríguez, A., Orozco, K., García, J., Rodríguez, S. y Barros, H. (2023). La Implementación de la Inteligencia Artificial en la Educación: Análisis Sistemático. Dominio de las Ciencias, 9(3), 2162-2178. Recuperado de:DOI: 10.23857/dc.v9i3.3548
Salas-Pilco, S. Z., Xiao, K., & Hu, X. (2022). Artificial Intelligence and Learning Analytics in Teacher Education: A Systematic Review. Education Sciences, 12(8), Article 8. Recuperado de:https://doi.org/10.3390/educsci12080569
UNESCO. (2023). Oportunidades y desafíos de la era de la inteligencia artificial para la educación superior: Una introducción para los actores de la educación superior—UNESCO Biblioteca Digital. Recuperado de:https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386670_spa
Vasconcelos, M., y Santos, R. (2023). Enhancing STEM learning with ChatGPT and Bing Chat as objects to think with: A case study. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 7(19), 1-15. Recuperado de:DOI:10.29333/ejmste/13313.
Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), Article 1. Recuperado de:https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84
Taylor, S., y Bogdan, R. (1984). Introducción a los Métodos Cualitativos de Investigación. La búsqueda de significados. Edit. Paidos. Recuperado de:https://pics.unison.mx/maestria/wp-content/uploads/2020/05/Introduccion-a-Los-Metodos-Cualitativos-de-Investigacion-Taylor-S-J-Bogdan-R.pdf