EDUCATIONAL ORIENTATION FROM NON-PRESENTIALITY OR BLENDED PRESENTIALITY. A NEED IN PROFESSIONAL TRAINING IN THE 21ST CENTURY

Main Article Content

Juana María Cubela González
Maribel Asin Cola

Abstract

The objective of this work is to reflect on the importance of educational guidance, particularly in distance courses, as a necessary perspective in favor of quality in the training of professionals in higher education in the face of the challenges that complexities represent. and the contingencies that usually occur currently, which demand a continuity of studies from distance or blended attendance, with the use of new information and communication technologies to meet the objective and mission of universities in such circumstances, where tutoring plays an essential role. In its development methods such as systematization, analysis synthesis, induction deduction, the approaches of dialectical materialism, the structural and hermeneutic system are assumed.

Article Details

Section

Original Items

How to Cite

EDUCATIONAL ORIENTATION FROM NON-PRESENTIALITY OR BLENDED PRESENTIALITY. A NEED IN PROFESSIONAL TRAINING IN THE 21ST CENTURY. (2023). Identidad Bolivariana, 7(1), 21-31. https://doi.org/10.37611/IB7ol121-31

References

ASÍ CALA, M; CUBELA GONZÁLEZ JM, 2019. La Orientación Educativa en los Cursos a Distancia. En Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, Vol.9 No.1, ISSN 1390-9789, Indexada en Latindex. Ecuador.

CUBELA GONZALEZ, JM; FONSECA ARIAS, B (2022): Una gestión educativa diferente atemperada a la universidad contemporánea. Revista de Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación RILCO DS, n. 30 (p.p. 50-60, abril 2022). En línea:https://www.eumed.net/es/revistas/rilcoDS/30-abril22/universidad-gestion

CUBELA GONZÁLEZ JM. (2022). La labor educativa con los jóvenes universitarios: Camino hacia la calidad y la transformación. Publicado en la Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional. DOI: https://doi.org/10.34070. Vol. 10 No. 1. Abril, 2022. Ecuador.

CUBELA GONZÁLEZ JM. (2021). Orientaciones educativas para promover el crecimiento personal en los jóvenes. Una propuesta para educadores. Publicado en la Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, Vol.9 No.1, ISSN 1390-9789. Recuperado de: de http://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rif/article/view/263. Ecuador.

CUBELA GONZÁLEZ JM. (2017). La labor educativa con la juventud en el Siglo XXI. Desafíos, proyecciones y experiencias en la educación universitaria. Editorial Academic Espanola is in cooperation with: MoreBooks! Marketing SRL Balti, 4 Industriala Street, Moldova, Europe. Link: https://www.eae-blishing.com/extern/listprojects. ISBN del libro (978-620-2-15355-3).

LUCENA CID, ISABEL VICTORIA (2010). Plan de acción tutorial a través de la WEBCT. Madrid. España. En soporte digital

NOGUEIRA PÉREZ, MIGUEL ANGEL Y OTROS (2019). El uso de las TIC para la orientación educativa a distancia: valoraciones de los orientadores de a Coruña. Universidad de Santiago de Compostela. España manxon@usc.es. http://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/viiicongreso/pdfs/198.pdf. Consultado 13 de marzo de 2019