Continuous training strategy for teachers at the University of Artemisia

Main Article Content

Bertha Miqueli-Rodríguez
Andrés Rodríguez-Jiménez
Yosdey Dávila-Valdéz

Abstract

It is assumed as the objective of the article to present a proposal for a continuous training strategy that enables teachers to raise the quality of the training process of undergraduate university students, in correspondence with the demands of the 21st century. Historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, systematization and systemic-structural-functional methods were used as theoretical level methods, which allowed the search for theoretical references on continuous training needs, the diagnosis of needs and the elaboration of the improvement strategy. Of the empirical ones, the survey was used and of the statisticians, descriptive statistics were used, which made it possible to quantify and compare the results obtained by the applied instruments. Percentage analysis was used as a procedure and the Related in opinions of experts, specialists, or experts. Likewise, inferential statistics were used to make inferences and generalize the results obtained. The continuous training strategy of the faculty of the University of Artemisia for the training of professionals is described, considering its features, premises for its implementation and actions for each of the stages assumed. As part of the diagnosis carried out, the results obtained in the surveys applied for the design of said strategy are collected, considering dimensions and indicators. The feasibility of the strategy is validated by expert judgment. As a fundamental result, it was possible to design the Continuous Training Strategy for the faculty of the University of Artemisia for the training of undergraduate professionals.

Article Details

Section

Review Articles

How to Cite

Continuous training strategy for teachers at the University of Artemisia. (2022). Identidad Bolivariana, 6(2), 136-153. https://doi.org/10.37611/IB6ol2136-153

References

Casadevall, A. (2006). Estrategia de superación profesional para el perfeccionamiento de la comunicación pedagógica con enfoque personológico en los docentes de la carrera del profesor general integral de secundaria básica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana. Editorial Universitaria.

Figueroa, M. (2007). Estrategia metodológica para la preparación de los profesores del SUM Simón Bolívar en el fortalecimiento del trabajo metodológico. Tesis en opción al título académico de máster en Educación Superior. En soporte digital.

Fraga, O. (2005). Estrategia de superación profesional para la preparación teórico para la preparación teórico metodológica del docente en el metodológica del docente en el contenido de la ética martiana. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.

González, J. (2007). Formación permanente del profesorado universitario. Revista Iberoamericana de Educación n.º 43/2 – 10.

González, R. y Gonzáles, V. (2007). Diagnóstico de necesidades y estrategias de formación docente en las universidades. Revista Iberoamericana de Educación n.º 43/6 – 15, 2007.

Linares, M., Cruz D. (2013). Estrategia de superación pedagógica para docentes de la carrera de Medicina http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/324/124.%3B

Martí, J. (1975). Obras Completas. Tomos IV y XXI. Editorial Ciencias Sociales.

Moynelo, H; Peña D; Fernández, B. y Batista, T. (2017). Estrategia de superación para perfeccionar la labor de dirección de los jefes de departamento docente de la Facultad de Ciencias Médicas "General Calixto García" Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1205/612

Padrón, E. (2006). Estrategia de superación para los docentes de Secundaria Básica en la dirección de la formación laboral de los estudiantes. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Villa Clara. En soporte digital.

Pérez, C.; Florián, J. y Pereira, M. (s/a). Estrategia de la educación postgraduada en el territorio más oriental de Cuba. Revista Pedagogía Universitaria Vol. 7 No. 1.

Pérez, A. (2015). Cohaerentîa: Software de procesamiento para determinar el grado de coherencia en sistemas y procesos complejos y dinámicos. Congreso Internacional Pedagogía, La Habana.

Ramos, I. (2007). Estrategia metodológica para elevar el nivel de preparación de los profesores del colectivo de año en las habilidades de trabajo con las fuentes de información escrita. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana. Editorial Universitaria.

Rodríguez, M. (2002). Estrategia metodológica para la preparación posgraduada de los docentes en la lectura de la obra martiana. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias pedagógicas. En soporte digital.

Valle, A (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. En soporte digital.

Yolcu, H. y Kartal, S. (2017). Evaluating of In-service Training Activities for Teachers in Turkey: A Critical Analysis. Universal Journal of Educational Research 5(6): 918-926. DOI: 10.13189/ujer.2017.050602