Ethics and values: A humanized meeting for Bolivarian Universities
Main Article Content
Abstract
Speaking of ethics and values implies citing the Constitution of the Bolivarian Republic of Venezuela (1999) in its article 2 when it states that "Venezuela is constituted as a place to strengthen human rights, ethics and political pluralism", from here part a matrix of understanding of ethics and values as a humanized encounter for Bolivarian universities. While ethics deals with what should be done, it is a discipline that studies human behavior from a normative point of view; values are points of reference that give meaning to our lives. This study corresponds to humanized community experiences in the educational project "Communicating Values" developed in social media at the regional and national levels as an intervention scenario for Bolivarian universities in Venezuela. The methodology assumed is positivist with a feasible project as a type of study, developing a diagnosis in communities of Pentane Abajo in 2013 and educational proposals of a communicational nature that have been replicated in various sectors whose fruits are based on the constancy of the program from the beginning. year 2013 to the present not only in community sectors but also in education.
Article Details
Section
How to Cite
References
Cásares Q, J; Delgado, A y Gilson, N, R (2016) valores humanos para una cultura de paz en grupos organizados del sector Pantano Abajo de Coro estado Falcón. Trabajo de investigación presentado en la Escuela Bolivariana Pestalozzi. Coro estado Falcón.
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial Nº 5.453 de fecha 24 de marzo de 2000.
Hurtado, Juaelys (2011) “Sembrar una vida en valores” Revista Infantil en valores fundamentales. Universidad Central de Venezuela Facultad de Humanidades y Educación Escuela de Comunicación Social trabajo especial de grado no publicado. Caracas Venezuela.
Marín, R (1993) Los valores un desafío permanente. Madrid. Cincel.
Ortiz, C; Zárraga, H y Gilson, N (2017) Programa educativo sobre los valores morales para una cultura de paz en estudiantes del 9no año de la Escuela Básica Bolivariano Alberto Furzàn. Tesina presentada ante la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad. UNES: sede Coro estado Falcón. Para optar al título de TSU en Ciencias Policiales.
Plan socialista de desarrollo económico y social de la nación 2013-2019. República Bolivariana de Venezuela. Disponible en http://www.mppp.gob.ve/wp-content/uploads/2013/09/ley_plan_patria.pdf consultado en 18-02-2017
Rokeach, M. (1982) Teoría de los valores y la comunicación. Jr. of Person and Soc. Psychol., 42, 1.
Ruiz, C. (2002). Instrumentos de Investigación Educativa. CIDEC. Barquisimeto, Venezuela.
Sánchez, J.J. y Veganzones, J. (2000). "Motivaciones, satisfacciones y expectativas de los alumnos de Magisterio en la E.U. "Santa María" de la U.A.M.". Tendencias Pedagógicas, núm. extraordinario, vol. 1, pp. 261-272.
Serrano, G (1994) Problemática Psicosocial de los Valores Humanos. Boletín de Psicología, No. 3, Marzo 1984, 9-46 Universidad de Santiago.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2006). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestrías y Tesis Doctorales. 5ta Reedición. Caracas: Editorial Fedupel.
Zárraga, E y Evans, A (2009), Participación de Los Adultos Mayores En Los Clubes de la Tercera Edad Organizados en la ciudad de Coro. Municipio Miranda. Estado Falcón. Trabajo Especial de Grado, para optar al título de Licenciada en Gerontología.