STUDY OF THE INTELLECTUAL CAPITAL IN TRADING COMPANIES IN THE FOOTWEAR SECTOR OF BUCARAMANGA

Main Article Content

Daniel Corzo-Arévalo
David Sanabria-Leguizamo
Erika Viviana Patiño-Angulo
Sebastian García-Méndez

Abstract

This article presents the results of a study that describes the dimensions of the intellectual capital of a sample of trading companies in the footwear sector of Bucaramanga, to identify the degree of development of the intangible assets of these organizations. For this, a quantitative analysis methodology was used, which consists of a descriptive analysis of the information collected from a measurement instrument based on the Intelect Model, which considers the dimensions of human capital, relational capital, and structural capital, which makes up the variable under study. The results reveal that there are strengths in the themes inherent to structural capital and weaknesses in topics related to relational capital, particularly it is visualized that strategic alliances are not considered a priority in the footwear sector. In other words, cooperative links are minimum, affecting the joint positioning of the sector, and affecting organizational survival.

Article Details

Section

Original Items

How to Cite

STUDY OF THE INTELLECTUAL CAPITAL IN TRADING COMPANIES IN THE FOOTWEAR SECTOR OF BUCARAMANGA. (2023). Identidad Bolivariana, 7(1), 32-47. https://doi.org/10.37611/IB7ol132-47

References

ACICAM. (2019a). ¿Cómo va el sector? Enero a Diciembre de 2019. Retrieved from https://acicam.org/download/como-va-el-sector-diciembre-2019-2/

ACICAM. (2019b). ¿Cómo va el sector? Enero a Marzo de 2019. Retrieved from https://acicam.org/download/como-va-el-sector-marzo-2019/

Alama Salazar, E. M. (2008). Capital intelectual y resultados empresariales en las empresas de servicios profesionales de España. Universidad Complutense de Madrid.

Alvarado Valencia, J. A., & Obagi Araújo, J. J. (2008). Fundamentos de inferencia estadística. Bogotá D.C: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Cámara de Comercio de Bogotá. (2017). Producción de calzado muestra un crecimiento importante. Retrieved November 23, 2020, from https://www.ccb.org.co/Clusters/Cluster-de-Cuero-Calzado-y-Marroquineria/Noticias/2017/Febrero-2017/Produccion-de-calzado-muestra-uncrecimiento-importante

Cámara de Comercio de Bucaramanga. (2020). Compite 360. Retrieved November 20, 2020, from www.compite360.com

DANE. (2020). Encuesta Mensual Manufacturera con Enfoque Territorial - EMMET. Retrieved from https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/emmet/bol_emmet_diciembre_2019.pdf

Edvinsson, L., & Malone, M. S. (1998). Capital intelectual: descobrindo o valor real de sua empresa pela identificação de seus valores internos. MAKRON Books do Brasil Editora Ltda.

Erazo, J., & Narváez, C. (2020). La gestión del capital intelectual y su impacto en la efectividad organizacional de la industria de cuero y calzado en la Provincia de Tungurahua - Ecuador.

Revista Espacios, 41(21), 254–271. Retrieved from https://www.revistaespacios.com/a20v41n21/a20v41n21p20.pdf

Euroforum Escorial. (1998). Medición del capital intelectual: modelo Intelect. Madrid.

Garcia Parra, M., Simo, P., & Sallan, J. M. (2006). La evolución del capital intelectual y las nuevas corrientes. Intangible Capital, 2(3), 277–307. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/549/54920301.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. P. (2014). Metodología de la Investigación (McGRAW-HILL, Ed.). México, D.F.

López Ruiz, V. R., & Nevado Peña, D. (2002). Indicadores del capital intelectual: el caso de entidades de crédito. Partida Doble, 132, 58–69.

Martos, M. S., Fernández-Jardón Fernández, C. M., & Figueroa Dorrego, P. (2008). Evaluación y relaciones entre las dimensiones del capital intelectual: El caso de la cadena de la madera de Oberá (Argentina). Intangible Capital, 4(2), 67–101.

Mena, C. E., Vásconez, H. D., & Carguaytongo, J. F. (2017). El capital intelectual desde una revisión teórica de la literatura publicada. Revista Cientifica Dominio de Las Ciencias, 3, 29–50.

Mendoza-Flórez, Y., Villamizar-Correa, P. A., García-Méndez, S., & Gutiérrez, J. C. (2021). Relación entre la cultura organizacional, la satisfacción laboral y el engagement en el sector confecciones de Piedecuesta, Santander. I+ D REVISTA DE INVESTIGACIONES, 16(1), 216-224.

Molina Parra, P. A. (2009). Valoración del capital intelectual en una empresa colombiana (Universidad Nacional de Colombia). Retrieved from https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/70230/43104764.2009.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pérez, C. S. (2012). Propuesta de formalización del sector calzado en Bogotá: análisis y prospectiva. Universidad Antonio de Nebrija.

Procolombia. (2020). Oportunidades de Exportar Ropa, bisutería y Calzado. Retrieved October 23, 2020, from https://www.colombiatrade.com.co/oportunidades/sectores/prendas-de-vestir

Prusak, L. (1996). The knowledge advantage. Strategy & Leadership, 6–8.

Rodríguez Barajas, Y. C. (2019). Bucaramanga se viste de cuero, calzado y marroquinería. Retrieved December 20, 2020, from Vanguardia website: https://www.vanguardia.com/economia/local/bucaramanga-se-viste-de-cuero-calzado-y-marroquineria-IK509497

Rodríguez Díaz, M. T., & González Millán, J. J. (2013). Gestión del Conocimiento y Capital Intelectual, a través de modelos universitarios. Revista Económicas CUC, 34(1), 85–116.

Román, N. (2004). CAPITAL INTELECTUAL. Generador de Éxito en las Empresas. Visión Gerencial, 3(2), 67–79. Retrieved from http://148.202.167.116:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/891/Capital intelectual. Generador de éxito en las empresas..pdf?sequence=3&isAllowed=y

Roos, J., & Roos, G. (2001). Capital intelectual: el valor intangible de la empresa. Barcelona: PAIDÓS.

Rozo Rincón, A. J. (2018). Aproximación al estado del arte de las investigaciones del sector calzado en Colombia (Pontificia Universidad Javeriana). Retrieved from https://repository.javeriana.edu.com/bitstream/handle/10554/46413/Trabajo de Grado.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sánchez Medina, A. J., Melián González, A., & García Falcón, J. M. (2007). El concepto del capital intelectual y sus dimensiones. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de La Empresa, 13(2), 97–112.

Sarur, M. S. (2013). La importancia del capital intelectual en las Organizaciones. Ciencia Administrativa, 1, 39–45. Retrieved from http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/bitstream/123456789/2146/1/La

importancia del capital intelectual en las Organizaciones.pdf

Torres, M., Salazar, F. G., & Paz, K. (2019). Métodos de recolección de datos para una investigación. Universidad Rafael Landívar.

Zambrano, L. G., Merino, J. D. G., & Castellanos, A. R. (2012). Impacto de la inversión en capital humano sobre el valor empresarial. Academia. Revista Latinoamericana de Administración, 51, 15–26.

Most read articles by the same author(s)