The teaching of English in multi-intercultural contexts in Ecuador with the support of technology

Main Article Content

Josué Reinaldo Bonilla-Tenesaca
Isabel Batista-Medina
Marisela Jimenez-Alvarez

Abstract

The purpose of this article is to analyze a communicative didactic method and its methodological procedures to guide English teachers on the teaching of this language using the multi-intercultural approach with Ecuadorian students in language schools. A bibliographic study was developed. Analysis-synthesis and hermeneutic methods were used to evaluate the sources and highlight the most important aspects of teaching English in multi-ethnic contexts and make valuable interpretations around this process. A descriptive case study with a qualitative approach was developed using the observation technique and pedagogical tests. The results show that the students were able to practice oral and written aspects of the English language, being more aware of their traditions and customs, origins and cultural diversity with the support of technology. The methodological procedures and strategies applied improved the teaching-learning process of English and attention to multi-intercultural diversity in a language academy in Ecuador.

Article Details

Section

Original Items

How to Cite

The teaching of English in multi-intercultural contexts in Ecuador with the support of technology. (2022). Identidad Bolivariana, 6(2), 93-110. https://doi.org/10.37611/IB6ol293-110

References

Addine, F. (2004). Didáctica: Teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.

Almeida, I. (1994). Pluriculturalidad y Derechos Humanos en el Ecuador. Serie: Estudios de Derechos Humanos. Ecuador. Edición El Bosco.

Asamblea Nacional (2012). Ley orgánica de educación intercultural y reglamento general. Ecuador: Editora del Litoral.

Banks, J. (1994). Dimensiones de la Educación Multicultural. Ed. Narcea.

Bonilla, J. (2016). El proceso de Enseñanza Aprendizaje del Inglés en Academias de Idiomas Ecuatorianas: Atención a la diversidad multi-intercultural de los estudiantes. En Revista Santiago (140), pp. 15). https://ojs.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/download/662/636

Bonilla, J. (2017). Metodología para la atención a la diversidad étnica multi-intercultural en el proceso de enseñanza aprendizaje del inglés en academias ecuatorianas. [Tesis de Doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas]. Repositorio Institucional - Universidad de Oriente.

Byram, M., Adam, N. y Stevens, D. (2001). Developing Intercultural Competence in Practice. Languages for Intercultural Communication and Education. Multilingual Matters LTD
Conferencia Regional de Educación Superior. (2008). Declaración Final. Cartagena de Indias. Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org.ve/doc/wrt/declaracion cres_espanol.pdf

Cortón, B. (2002). Una propuesta teórica para abordar las investigaciones y proyectos culturales en las comunidades. [Tesis de Maestría, Universidad de Oriente]. Repositorio Institucional - Universidad de Oriente.

Fernández, T. (2005). Multiculturalidad y Educación. Editorial Alianza.

Evans, M. (2005). La importancia del idioma Inglés como nexo entre culturas. Consensus (9), No. 10. Lima. Versión impresa.

García, R, García, J y Moreno, I. (2012). Estrategias de atención a la diversidad cultural en educación. Catarata.

Klimberg, L. (1972). Introducción a la Didáctica General. Editorial Pueblo y Educación.

Martínez, J. (1988b). El estudio de caso en la investigación educativa. Investigación en la escuela. España: Universidad de Valencia.

Monsonyi, E. (2006). Aspectos de la génesis de la Educación Intercultural Bilingüe para los pueblos indígenas de Venezuela. Ministerio de Educación y Deportes. Dirección general de Niveles y Modalidades. Dirección de Educación Indígena.

Queixalós, F (1991): Entre cantos y llantos. Tradición oral sikuani. Santafé de Bogotá: Publicaciones de Etnollanos.

República de Ecuador. (2012). Ley orgánica de Educación Intercultural y Reglamento General. Ministerio de Educación del Ecuador.

Rosental, M & P Ludin. (1981). Diccionario Filosófico. Editora Política.

Strafford, R. y Griggs, S. A. (1995). Multiculturalism and learning style: Teaching and counseling adolescents. Westport: Praeger Publishers.

UNESCO. (2000). Índice de Inclusión. En Fernández, T. (2005), Multiculturalidad y Educación. Editorial Alianza