CREATIVE PLAYFUL METHODS IN THE PROCESS OF ENCOURAGING READING IN VIRTUAL ENVIRONMENTS

Main Article Content

Karla Esther Briones Cevallos
Carlina Vélez Villavicencio

Abstract

The development of creative playful methods in the process of encouraging reading in virtual environments is a priority process that benefits and contributes to the acquisition of skills and abilities of children in early education from the representative theoretical aspects of Montessori, Reggio Emilia, Condemarín, among others. In the present study, the objective was to analyze the benefits of creative playful methods of encouraging reading in virtual environments of children in early education centers in the canton of Portoviejo, Ecuador. Through reliable theoretical sources, which enriched the study of the variables. The research design was based on a quantitative, bibliographic, exploratory approach, applying the survey instrument directed to teachers and parents; in addition to an interview with an expert in early childhood reading promotion. The research population was composed of parents or representatives, directors and teachers of early education centers. By identifying the application of creative play methods in virtual environments that teachers have, it was determined that most of them know and apply them, but work should be done to achieve a significant achievement in the application of these methods in the virtual context of early education, posing an important challenge in the development of children's skills and abilities.

Article Details

Section

Original Items

How to Cite

CREATIVE PLAYFUL METHODS IN THE PROCESS OF ENCOURAGING READING IN VIRTUAL ENVIRONMENTS. (2022). Identidad Bolivariana, 6(1), 42-54. https://doi.org/10.37611/IB6ol142-54

References

Bermeo, G. (2010). La animación a la lectura en el octavo de EGB del Colegio Experimental Luciano Andrade Marín de Quito . Quito : Universidad Politécnica Salesiana - Sede Quito
Cabeceras G. (2018). El proceso de animación a la lectura. Revista de la Red de Universidades lectoras, 26.
Cervera T. (2017). El proceso de animación a la lectura en los niños de inicial. Granada: Universidad de Granada - Facultad de Ciencias de la Educación.
Cabrera M . (2017). Métodos para la animación a la lectura. Dialnet, 23.
CEPAL. (2020). La pandemia del Covid 19. CEPAL - UNESCO.
Jiménez Martínez, L. (2012). La animación a la lectura en las bibliotecas... La construcción de un camino hacia la lectura. Boletín de La Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 27(103), 59–78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4471440&orden=0&info=link
Leyva A. (2011). El juego infantil y su importancia en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje de los niños. Bogotá: Prietos.
Márquez, A. (2009). La lectura en entornos virtuales de aprendizaje : el caso de los materiales didácticos. 1–7.
Moyolema, C. (2015). Las actividades Lúdicas educativas en el pensamiento estratégico. Ambato.
Sepúlveda, H. (2016). Animación a la lectura en los niños de preescolar y la interacción con sus familias a través del uso del libro álbum. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia - Facultad de Ciencias Humanas.
Tipán J. (2015). Los entornos virtuales como recursos para el proceso de enseñanza de los estudiantes de la escuela de educación general básica Dr. José María Velasco Ibarra de la Ciudad de Latacunga. Latacunga - Ecuador: Universidad Técnica de Cotopaxi - Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas.
UNESCO. (2018). Propuesta de la Unesco. Brasil: Unesco