Teaching history from eurocentrism and the construction of identities
Main Article Content
Abstract
The research on "Teaching history from Eurocentrism and the construction of identities" demonstrates how teachers promote the teaching of history from a Eurocentric perspective, influencing the construction of students' identities through a single hegemonic approach. The research employed a qualitative approach, using interviews to analyze teaching practices and student learning. It revealed the lack of knowledge among teachers about pedagogical alternatives, such as historical revisionism and critical thinking, which could open up new ways of narrating history, making subaltern groups visible and promoting cultural diversity in identity construction.
Article Details
Section
Original Items
How to Cite
Teaching history from eurocentrism and the construction of identities. (2023). Identidad Bolivariana, 7(3), 116-127. https://doi.org/10.37611/IB7ol3116-127
References
Adorno, T. W. (1969). Educación para ia emancipación.
Boaventura de Sousa Santos. (2019). In Boaventura de Sousa Santos. https://doi.org/10.2307/j.ctvt6rmq3
Ferguson, N. (2012). Civilizacion Occidente y el Resto. Bogota : Rando House Mondadori.
Ivis, I., Guerra, C., Julio, I., & Vázquez, A. (2012). La Educación , un fenómeno social complejo Resumen Desarrollo. 1–6.
Martin, P. G. (2014). La filosofía de la liberación de Enrique Dussel. Una aproximación a partir de la formulación de la analéctica. CEPLA – Universidad de Playa Ancha (Chile), 1-8.
Pozo, D., Del, M., Castillo, Á., Navas, L., & Urtza, O. (2004). Julián Luengo Navas. 1996, 30–47.
Wallerstein, I. (noviembre de 1996). El futuro de la sociología en el este de Asia». ISA East Asian Regional Colloquium,, 2-17.
Boaventura de Sousa Santos. (2019). In Boaventura de Sousa Santos. https://doi.org/10.2307/j.ctvt6rmq3
Ferguson, N. (2012). Civilizacion Occidente y el Resto. Bogota : Rando House Mondadori.
Ivis, I., Guerra, C., Julio, I., & Vázquez, A. (2012). La Educación , un fenómeno social complejo Resumen Desarrollo. 1–6.
Martin, P. G. (2014). La filosofía de la liberación de Enrique Dussel. Una aproximación a partir de la formulación de la analéctica. CEPLA – Universidad de Playa Ancha (Chile), 1-8.
Pozo, D., Del, M., Castillo, Á., Navas, L., & Urtza, O. (2004). Julián Luengo Navas. 1996, 30–47.
Wallerstein, I. (noviembre de 1996). El futuro de la sociología en el este de Asia». ISA East Asian Regional Colloquium,, 2-17.