The intercultural curriculum and the formal educational system

Main Article Content

Carlos Fonseca Largo

Abstract




In this review article, we intend to review two terms that are gaining meaning today: The


Intercultural Curriculum and the Formal Educational System. With an interpretive hermeneutical approach, the information was collected with a documentary review. It was confirmed that, on the one hand, the Educational System imposes a Formal Curriculum where the Ideology, Power, Control and Legitimacy of the Hegemonic groups that builds Diversity from the Culture of Race, Ethnicity and Nation is present. On the other hand, there is the Curriculum of Interculturality as a mythical option to achieve Justice, Inclusion and Equality in Education, but it is always controlled and limited by the Institution and the State that does not allow its true operation. Both curricula share many ideologies: of power, of order, of legality and, as we will see throughout the article, they do not present concrete ways of constructing a neutral school. For that, he proposes an emancipating critical Intercultural Curriculum with ontological approaches different from that proposed by the hegemonic curriculum.




Article Details

Section

Original Items

How to Cite

The intercultural curriculum and the formal educational system. (2023). Identidad Bolivariana, 7(3), 100-115. https://doi.org/10.37611/IB7ol3100-115

References

Apple, M. W. (n.d.). No Title.
EL CURRICULUM INTERCULTURAL Y EL SISTEMA EDUCATIVO FORMAL
ISSN: 2550-6749 Vol.7 Edición Especial.
RECIBIDO: DD/MM/AAAA - ACEPTADO: DD/MM/AAAA
Bonfil Batalla, G. (1972). El concepto de indio en América: una categoría de la situación colonial. Anales de Antropología, 9(1970), 105–124. http://132.247.146.34/index.php/antropologia/article/view/23077
Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (2009). Los herederos : los estudiantes y la cultura. In Sociología y política (p. 189).
Becker, H. (2011). Manual de escrituras para cientificos sociales . Buenos Aires- Argentina : Siglo XXI
Bersntein, B. (1988). Poder, Educacion y Conciencia . Santiago - Chile: Centro de Investigaciones y desarrollo de la educacaion ( CIDE).
CONNELL, R. (1997). ESCUELA Y JUSTICIA SOCIAL. MADRID: MORATA.
educacion, M. d. (2005). la interculturalidad en la educación. Lima Peru: MINISTERIO DE EDUCACION UNICEF.
FERGUSON, N. (2012). CIVILIZACION OCCIDENTE Y EL RESTO. BARCELONA : DEBATE.
Gramsci, A. (1975). Los intelectuales y la organización de la cultura. 103.
Gimeno Sacristán. (2010). Saberes e incertidumbres sobre el Curriculum. En G. Sacristán, Saberes e incertidumbres sobre el Curriculum (pág. fragmentos ). Madrid: Morata.
Hall, S. (2019). El triángulo funesto. Raza, etnia, nación. 159.
Harris, M. (2000). No Title (Cultura Li).
HOBSON, J. M. (2006). LOS ORIGENES ORIENTALES DE LA CIVILIZACION DE OCCIDENTE. BARCELONA: CRITICA.
Hodgson, G. M. (2011). ¿Qué son las instituciones? University of Hertfordshire, U. K., 1-30.
Ivan, I. (1978). LA SOCIEDAD DESESCOLARIZADA. MEXICO: JOAQUIN MORTIZ / PLANETA.
ILlugna, L. F. (2012). Interculturalida y Educacion. Diversidad/ Revista de estudios Interculturales , 1-120.
Kuper, A. (1999). Titulo original: el/lrUJe. TJu: AllthmpologlslS’ AccoUllt (PAIDOS).
Rasco, A., & Félix, J. (1994). ¿A qué llamamos curriculum?, en Angulo Rasco. José Félix y Blanco, 17–29.
Sacristan, G. (2010). Saberes e incertidumbres sobre el curriculum. Madrid: Moraata .
Santos, B. d. (2005). El Milenio Huerfano . Bogota : ILSA Editorial Trotta .
Valdés Vera, M. y O. Turra-Díaz. (2017). Racionalidades curriculares en la formación del profesorado de Historia en Chile. Diálogo Andino Nro. 53, 1-3.
Viñao Frago, A. (2006). La historia de las disciplinas escolares. Historia de La Educación, 25(0), 243-269–269.