A critical analysis of the digital educational resources applied by english teachers in public institutions

Main Article Content

Estefani Berrones Astudillo
Sonia Armijos Jumbo
Jacqueline López López

Abstract




The article presents the results of a research study that promotes innovation and good practices in the use of information and communication technologies in the management and utilization of digital educational resources by English teachers in public institutions in Ecuador. Initially, a technical analysis was conducted to evaluate the digital educational resources - English Pedagogical Modules - using the LORI-AD instrument, which assesses the stages of design, implementation, and quality of these digital educational resources available in the institutional repository of the Ministry of Education. Simultaneously, through a voluntary survey administered to 102 English teachers nationwide, information was collected using a Likert scale, allowing for an understanding of the teachers' subjective perspectives on the use of English pedagogical modules during and after the pandemic. Finally, the obtained quantitative and qualitative results demonstrate the scenarios in which the educational resources have been used by teachers and their quality, integration with ICT, usability, and relevance for learning.




Article Details

Section

Original Items

How to Cite

A critical analysis of the digital educational resources applied by english teachers in public institutions. (2023). Identidad Bolivariana, 7(3), 75-99. https://doi.org/10.37611/IB7ol375-99

References

Adame, S. I. (2015). Instrumento para evaluar Recursos Educativos Digitales, LORI - AD. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4020.0164
Agudelo, M. (2009). Importancia del diseño instruccional en ambientes virtuales de aprendizaje. 10.
Alvarez, R., Moya, D., & Cruz, L. (2016). Aspectos Básicos sobre la Educación en Línea y la Cobertura de Internet en las Zonas de Influencia del Instituto Tecnolóligo Superior Almirante Illingworth. Revista
de Investigación , Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.34070/rif.v3i1.31
Bagetti, S., Mussoi, E. M., & Mallmann, E. M. (2017). Fluência Tecnológico-Pedagógica Na Produção De Recursos Educacionais Abertos (rea. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 10(2), 185-205.
Balladares Burgos, J. A. (2018). Competencias para una inclusión digital educativa. revistapuce. https://doi.org/10.26807/revpuce.v0i107.179
Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación.
Cocunubo-Suárez, J. I., Parra-Valencia, J. A., & Otálora-Luna, J. E. (2018). Propuesta para la evaluación de Entornos Virtuales de Enseñanza Aprendizaje con base en estándares de Usabilidad. TecnoLógicas, 21(41), 135-147. https://doi.org/10.22430/22565337.732
Fuentes, M. G. L., & Cortés, A. M. P. (2008). La retroalimentación e interactividad que deben considerarse en el diseño instruccional basados en las TICs.
Gabino, V.-M. (2021). DISEÑO Y GESTIÓN DE ENTORNOS VIRTUALES DE APRENDIZAJE. 62.
González, M. L. C. (2011). Recursos Educativos Tic De Información, Colaboración Y Aprendizaje. Pixel- Bit. Revista de Medios y Educación, 39, 69-81.
Haak, L. S. (2005). Recursos educativos digitales Procesos de mediación y mediatización en la comunicación pedagógica. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 1(1), 1-19.
Heymo, M., & Danna, A. (2019). Interacción y tareas de aprendizaje en ESP (Inglés para Propósitos Específicos) en aulas Universitarias de Pre-grado. Educere, 23(76), 677-686.
Huayamave, K. G., Hachi, P. A., & Díaz, A. C. (2019). Las TICy su influencia en el desarrollo psicosocial. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, 9(2), 17-29.
Joaquín Recio Mayorga, Prudencia Gutiérrez-Esteban**, & Cristóbal Suárez-Guerrero. (2021). Recursos educativos abiertos en comunidadesvirtuales docentes. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid= S1665-61802021000100101&lang=es
Mendoza-Bozada, C. J. (2020). Tecnología en la educación ecuatoriana logros, problemas y debilidades. 6, 21.
Ministerio de Educación. (2022). Ministro de Educación- Inglés. https://educacion.gob.ec/ministro-de- educacion-explica-el-fortalecimiento-del- aprendizaje-del-ingles-en-el-sistema-educativo-del-pais/
Ministerio de Educación. (2023, enero 6). Recursos educativos digitales. Recursos. https://recursos.educacion.gob.ec/
Ortiz, J. A. T., & Corrêa, T. H. B. (2020). Aspectos pedagógicos del conectivismo y su relación con redes sociales y ecologías del aprendizaje. Revista Brasileira de Educação, 25. https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250026
Quitián-Bernal, S. P., González-Martínez, J., Quitián-Bernal, S. P., & González-Martínez, J. (2020). El diseño de ambientes blended learning: Retos y oportunidades. Educación y Educadores, 23(4), 659-682. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.4.6
Rodrigo San Juan, C., Delgado Leal, J. L., & Sastre Toral, T. (2012). ACCESIBILIDAD A LOS CONTENIDOS EDUCATIVOS AUDIOVISUALES: NUEVAS TECNOLOGÍAS CON FORMATOS CONTENEDORES. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 13(2). https://doi.org/10.5944/ried.2.13.820
Taborda, M. A. P., Angarita, L. B., & Castañeda, L. A. R. (2019). Diseño, desarrollo y evaluación de un recurso educativo digital para la introducción a la Administración de Sistemas Informáticos. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 56, 31-51.
Wang, P. (2011). Constructivism and Learner Autonomy in Foreign Language Teaching and Learning: To what Extent does Theory Inform Practice? Theory and Practice in Language Studies, 1(3), 273-277. https://doi.org/10.4304/tpls.1.3.273-277
Yang, Y. (2010). Computer-assisted Foreign Language Teaching: Theory and Practice. Journal of Language Teaching and Research, 1(6), 909-912. https://doi.org/10.4304/jltr.1.6.909-912